Nieuws

Op Black Friday gaat AVK op GROEN!

AVK houdt Green Friday in plaats van Black Friday

Resultaat #Greenfriday actie 2021

AVK heeft meegedaan met de #greenfriday actie van Trees for all. Dit als tegengeluid tijdens de mediagekte die ontstaat bij de vele Black Friday campagnes van de afgelopen jaren. En wij als AVK vinden dat goed bij onze ‘duurzaam ondernemerschap’ filosofie passen. Wij zijn de hele maand november op groen gegaan!

Ons AVK team heeft in de maand november maar liefst 1003 groene kilometers gemaakt door te wandelen, hardlopen of fietsen. Voor iedere 50 kilometer hebben we een boom gedoneerd. Dat zijn dus 20 bomen. Ook hebben we extra bomen gedoneerd voor iedere training die is verkocht in de maand november. Dat heeft nog eens 88 bomen opgeleverd. Daarnaast hebben we onze klanten gevraagd om ook bomen te doneren. Daar hebben we vele positieve reacties op gehad, maar we weten natuurlijk niet hoeveel bomen dat uiteindelijk heeft opgeleverd voor Trees for all, omdat donaties rechtstreeks zijn gedaan.

Al met al zijn wij zeer tevreden met het resultaat van 108 bomen voor deze actie! We bedanken onze medewerkers die zich dagelijks hebben ingezet voor de groene kilometers en natuurlijk onze klanten die hebben gedoneerd!

Certificaat donatie van 108 bomen aan Trees for all voor #greenfriday

Wat doet AVK al aan verduurzaming?

AVK maakt zich al jaren sterk om duurzaam te ondernemen. Dat doen we met grote en kleine stappen:

  • Sinds juni 2020 steunen wij Trees for All en doneren we bomen met onze “Study at home, plant een boom”-actie. Voor iedere online training doneren wij een boom. Daarnaast vragen we klanten die toch liever een klassikale training willen om vrijwillig twee bomen te doneren ter compensatie van de CO2 uitstoot.
  • AVK heeft al jaren een papierloos kantoor. Wij versturen alle documenten, offertes en facturen via de mail. Papierloos vergaderen is daarbij ook de standaard. Alleen in uitzonderlijke gevallen (als dit echt een specifieke wens is van de klant) zetten wij onze printer nog aan (en printen dan op gerecycled papier). Dit bespaart enorm veel papier (en dus ook bomen), toners en stroom.
  • Ons wagenpark is de afgelopen jaren behoorlijk aan het vergroenen met volledig elektrische en hybride auto’s. Medewerkers die kiezen voor een nieuwe lease auto worden gestimuleerd om elektrisch te gaan rijden. Kantoormedewerkers die in de buurt wonen worden gestimuleerd om met de fiets te komen op de dagen dat zij op kantoor werken.
  • Al jaren (dus ruim voor de corona periode) stimuleren wij onze medewerkers om zoveel mogelijk thuis te werken. Dit bespaart niet alleen de CO2 uitstoot van het woon-/werkverkeer, maar zorgt ook voor een betere privé-/werk balans.
  • Dat geldt natuurlijk ook voor onze trainingen. Ook ruim voor de corona periode gaven we al online trainingen en seminars. Als er dan al iets positiefs aan heel de corona periode is, dan is dat in ieder geval dat onze klanten nu ook zien dat online trainen en online coachen veel voordelen kennen. Niet alleen bespaar je de reiskosten van de deelnemers en trainers (inclusief CO2 uitstoot), maar ook tijd. Hierdoor zijn medewerkers voor of na een training nog inzetbaar, waar ze voorheen een hele dag kwijt waren. En hoewel we nu langzaam aan weer klassikale trainingen verzorgen en bij de klanten langskomen (wat ook erg prettig is), streven we er naar om ook in de toekomst de verhouding tussen online en klassikaal ongeveer 50/50 te laten zijn.
  • Onze laptops staan zo ingesteld dat ze automatisch op stand-by gaan als er even geen activiteit is. Dat bespaart stroom, maar stoort je werkzaamheden niet, want eenmaal terug op je plek log je opnieuw in met je vingerafdruk en je kunt meteen weer verder.
  • Ons vrijstaande kantoorpand is al wat ouder, maar we hebben het recent helemaal laten isoleren. Daarnaast hebben wij airco units laten installeren die we nu ook gebruiken voor de verwarming. Dat scheelt enorm in het gasverbruik. En het mooie is dat we ons stroomverbruik compenseren met zonnepanelen.
  • Na zo’n 20 jaar was het tijd voor nieuwe bureaus. Die hebben we nieuw gekocht (sta-/zit voor een actievere werkhouding), maar de oude bureaus hebben we verkocht zodat deze een tweede leven krijgen. Daarnaast hebben we onze bureaulampen op een tweedehands site gekocht. Ook veel van de “versiering” en planten op kantoor staan hier voor een tweede kans.
  • Wij hergebruiken verpakkingsmateriaal om onze kantoor hulpmiddelen zoals de sneltoetsen muismat te versturen. Het kan dus zo maar zijn dat je de door jou bestelde muismatten in een schoenendoos ontvangt, opgevuld met reclamepost.
  • We hebben het grootste deel van onze abonnementen op zakelijke publicaties opgezegd en schrijven ons steeds direct uit voor ongevraagde reclamepost. De bladen die we alsnog ontvangen gaan uiteindelijk netjes bij het oud papier om te recyclen.
  • Onder ieder bureau staat een prullenbak speciaal voor papier. En ook plastic wordt netjes gescheiden ingezameld. Fruit of broodresten gooien we buiten voor de kippen die hier loslopen op het terrein.
  • De hanglampen met ouderwetse filament (gloeidraad) lampen zijn vervangen door lampen met led filament. Is er niemand in een ruimte, dan gaat het licht ook uit.
  • Wij gebruiken geen plastic of papieren bekertjes maar echte mokken en glazen. De vaatwasser gaat pas aan als er echt geen gaatje meer vrij is; op de eco stand uiteraard.
  • In de keuken en op het toilet hangen “gewone” handdoeken. Geen papieren doekjes dispensers.

Zo zie je maar weer dat je dus ook met kleine stapjes je kantoor een stukje duurzamer kunt maken. Opvallend ook hoe veel punten uit dit lijstje inmiddels eigenlijk zo vanzelfsprekend zijn geworden. Hopelijk hebben we je hier mee geïnspireerd om jouw kantoor ook duurzamer te maken!