Hoe haal je het optimale uit een training?

doel-van-een-training.jpg

Een training volgen zonder een vooraf vastgesteld doel geeft vaak niet het gewenste resultaat.

Wat zou bijvoorbeeld een resultaat kunnen zijn van een training Outlook?

We nemen een doorsnee cursist als voorbeeld. Laten we haar Ria noemen. Ria heeft een Outlook training gevolgd en is heel enthousiast geworden van wat zij allemaal heeft geleerd. Ze vindt dat de hele organisatie of in ieder geval haar directe collega’s deze Outlook training ook moeten gaan volgen. En ja hoor ook na deze training zijn de meeste collega’s net zo enthousiast als Ria: “Wat een handige tips” en “Wat zal dat een tijd gaan schelen”. Wij als trainers horen en zien dit natuurlijk vaak en graag, waar doe je het anders voor?

Maar… “Wat is er nu echt bereikt?”

De deelnemers hebben allemaal handige tips gekregen en geoefend die tijdbesparend zijn. Daarnaast hebben ze een leuke teamdag gehad met een gezellige lunch en hebben antwoord op hun vragen gekregen. Natuurlijk is dit een goed resultaat na 1 dag training

Wat gaat Ria nu doen op haar werk?

Een aantal tips kan en gaat Ria gelukkig direct zelfstandig toepassen zodat ze echt minder tijd kwijt is aan Outlook. Een aantal tips is ze vergeten of ze weet niet goed meer hoe dat ook alweer moest. Of erger nog, ze doet het wel goed maar in haar Outlook versie lijkt het niet te werken. Ze heeft gelukkig het naslagwerk en zal “morgen” wel opzoeken hoe het ook alweer moest, nu heeft ze daar even geen tijd voor. Ze doet het maar even volgens haar eigen “oude” werkwijze die ze blindelings kent. Was dit het doel van de training? Dan is dat behaald. Maar wij als trainers vinden het natuurlijk erg jammer als er een deel van de opgedane kennis om slimmer te werken uiteindelijk weer verloren gaat en niet de optimale tijdswinst wordt behaald.

Slimmer werken betekent anders samenwerken

Bij programma’s waar je van elkaar afhankelijk bent zoals Outlook, SharePoint, Skype, OneNote en Office365 kost het echt veel meer tijd als je collega’s anders werken dan jij zelf. In de slimmer werken met Outlook training leer je niet alleen handige tips en tricks voor je zelf maar vooral ook hoe je anders kunt samenwerken in je team.

De uitdaging is dat het team dit dan ook als geheel moet gaan doen! Anders was het een leuke training maar hebben we het doel niet behaald. Ik vergelijk het vaak met een bordspel zoals “Mens erger je niet”. Als je vooraf de regels niet hebt gelezen en met elkaar hebt besproken, kun je verwachten dat een speler vindt dat als ze 1 gooit ze “een nieuwe pion mag opzetten” of als ze 4 gooit ze nog een keer mag gooien. Het spel gaat niet leuk verlopen. Je moet dus allemaal de spelregels volgen of daar eenstemmig van afwijken.

Het doel

Vooraf nadenken over wat je wilt bereiken met een training is dus cruciaal om een optimaal resultaat te bereiken. Gaat Ria van de receptie alleen een Outlook training volgen om wat tips op te doen of gaat het hele secretariaat als team aan de gang om daarna ook echt efficiënter met elkaar samen te kunnen werken? En hoe borg je de opgedane kennis voordat deze verwatert en weer vergeten wordt? De kracht van herhaling is hierbij zeker van toepassing. Als je iets een paar keer zelf hebt toegepast vergeet je het niet meer zo snel. Maar door de hectiek van alle dag kom je er niet aan toe om dat naslagwerk nog eens door te lezen of nog wat extra oefeningen te doen.

Kennis borgen en de impact van een training vergroten

Met alleen een training behaal je dus niet het optimale doel. En daarbij maakt het niet uit of het om een software training of een gedragstraining gaat. Mensen zijn gewoontedieren en vallen snel voor een deel terug in hun oude werkwijzen. Kennis uit de training moet worden herhaald in de weken na de training om ervoor te zorgen dat het echt blijft hangen en alle neuzen dezelfde kant in blijven staan.

AVK kan je daarbij helpen. Niet alleen door een uitgebreide intake waarbij de wensen en doelen worden geïnventariseerd en de beste trainingsvorm wordt bepaald. Maar ook door een uitgebreide nazorg die in het teken van borging staat. Dat kan zijn in de vorm van korte eLearning modules, een online helpdesk of een mailpakket waarbij de deelnemers tot een paar weken na de training wekelijks een mail ontvangen met extra informatie over het geleerde in de training. Al dan niet ondersteund met interactieve video’s en oefeningen.

Dus als je eerst het doel duidelijk hebt (wat wil je bereiken), dan kunnen wij met jou bespreken hoe we dit het beste kunnen behalen en met welke nazorg om het maximale uit je investering te halen.

Nieuwsgierig naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem eens vrijblijvend contact op met Marija, Erwin of Marieta, zij kunnen je er alles over vertellen.

Gerelateerde trainingen